Macebell kopen? Dé ultieme koopgids [2023]

16 Minuten leestijd

Trainen met een macebell is iets unieks dat al duizenden jaren wordt gedaan. De beweging, de controle – het is een gevoel dat je niet kunt uitleggen. Het is verslavend, en kent ontzettend veel voordelen. Welke macebell moet je kopen? Ze lijken allemaal op elkaar, al is de een wat langer en de ander wat zwaarder.

Man in blauw shirt die met een macebell in zijn handen aan het trainen is
Geen armen maar boomstammen

Geen nood, want of je nu een beginner of ervaren macebell zwaaier bent – ik help je een keuze maken. Voor deze koopgids heb ik veel verschillende macebells getest en uitgebreid met elkaar vergeleken. De beste keuzes heb ik in dit artikel voor je verwerkt.

Snel overzicht van de beste macebells

Heb je geen zin om het hele artikel door te spitten, gebruik dan onderstaand overzicht om te bepalen welke macebell het beste bij jouw gebruiken en wensen past.


  1. Mijn aanrader: Muscle Power Macebell 6KG
    Spring naar review
  2. Beste voor beginners: Muscle Power Macebell 4KG
    Spring naar review
  3. Beste voor spiermassa: Lifemaxx Crossmax 8KG
    Spring naar review

Top 3 beste macebells in 2023 [Review]

#1 Muscle Power 6kg 104cm

De beste macebell in de macebell koopgids van 2023
  • Beste allround keuze
  • Sterkere core, schouders en meer grip
  • Scherp prijskaartje
  • Ideale lengte en gewicht
  • Van bekende fabrikant
  • Vast gewicht

Dit model macebell van Muscle Power is mijn persoonlijke favoriet, en om die reden staat hij op nummer 1 in deze koopgids. Het gemiddelde gewicht van 6 kg met een lengte van 104 cm zorgt ervoor dat vrijwel iedereen effectief kan trainen met deze macebell.

Zoals je mag verwachten van de populaire fabrikant Muscle Power zit het met de kwaliteit wel snor. Nu is het natuurlijk zo dat er niet veel op een macebell zit dat kapot kan gaan. In de handgreep is profiel verwerkt in het staal waardoor je meer grip op de stang hebt.

In de weken dat ik hem heb gebruikt kan ik er oprecht niets slechts over zeggen. De macebell is stevig en licht bijzonder fijn in de hand. De gewichtsverdeling is in tegenstelling tot de allergoedkoopste exemplaren van andere merken perfect geregeld.

Fijne bonus is dat Muscle Power de prijs scherp heeft weten te houden. Voor enkele tientjes haal je een macebell in huis die jarenlang (zo niet tientallen jaren lang) mee zal gaan.

#2 Muscle Power 4kg 102cm

Goede 4kg macebell voor beginners van het merk Muscle Power
  • Beste keuze voor beginners
  • Bekende fabrikant
  • Profiel in staal voor extra grip
  • Goede gewichtsverdeling
  • Scherpe prijs
  • Wat aan de lichte kant voor gevorderden

Voor wie nog niet bekend is met macebells en/of niet aan krachttraining doet is de iets lichtere versie van de Muscle Power macebell een goede keuze.

Met 4kg schoon aan de haak en een lengte van 102 cm kun je tegen een aantrekkelijke prijs ontdekken of het trainen met een macebell iets voor jou is. Ik moet je wel waarschuwen, want de kans dat je na een jaar een tweede macebell erbij koopt is bijzonder groot :-). Ook voor mensen die kampen met een blessure of aan de mobiliteit en sterkte van hun schouders willen werken is dit een goede keuze.

Net zoals bij het 6kg exemplaar op #1 in deze review is de handgreep voorzien van een profiel. Hierdoor heb je meer grip op de stang op het moment dat je begint te zweten. Door het lage gewicht is de macebell minder geschikt voor ervaren zwaaiers en mensen die al enige tijd aan krachttraining doen.

#3 Lifemaxx Crossmaxx 8kg 104cm

Goede macebell voor spiermassa en spierkracht van het merk Muscle Power
  • Beste keuze voor spierkracht en massa
  • Veel grip
  • Kwaliteitsproduct van Lifemaxx
  • Prijs-kwaliteit
  • Voor ijzersterke schouders
  • Niet geschikt voor beginners

Voor de CrossFitters, krachttrainers, bodybuilders en andere lezers onder ons die het vooral om maximale spierkracht en massa gaat is een zwaardere macebell het enige juiste antwoord.

Dit Crossmax model macebell van Lifemaxx is een 8 kg zware macebell met een totale lengte van 104 cm. Lifemaxx produceert macebells van hoge kwaliteit en met een goede grip. Ik kon tijdens het testen en vergelijken met de twee andere modellen van Muscle Power weinig verschillen opmerken.

Wat je natuurlijk wel meteen werkt is het verschil in gewicht. 2 Of 4 kg erbij klinkt weinig, maar als het aan het uiteinde hangt van een 104 cm lange stang scheelt iedere kilo behoorlijk veel. Dit model is de beste keuze voor het geval je spierkracht en spiermassa wilt aanzetten rondom je schouders.


Wat een macebell precies is

Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we de roots van de macebell bekijken. Die liggen ver in het verleden, zo ver zelfs dat de macebell waarschijnlijk een van de oudste wapens ter wereld is. Er zijn maces gevonden waarvan geschat wordt dat ze ouder dan 50,000 jaar zijn.

De eerste schriftelijke vermelding van krijgers die een mace in strijd gebruikten gaat over krijgers in India die er zo’n 1000 jaar geleden al vrolijk mee rond zwaaide. Het apparaat bleek bijzonder effectief doordat men vanuit de schouders met een aan het uiteinde verzwaard gewicht veel schade aan iets of iemand konden aanrichten. Vaker wel dan niet was het uiteinde in de vorm van een bal of peer voorzien van spikes – je kunt wel raden waarom :-).

Oude Indisch Perzische knuppel uit de 17e tot 18e eeuw
Indisch-Perzische knuppel uit de 17e tot 18e eeuw

Niet alleen in India maar de eeuwen daarop werd de knuppel binnen allerlei culturen gebruikt, en dan met name in trainingen die mannen moesten voorbereiden op oorlog. Dat komt doordat het zwaaien met de knuppel precies simuleerde wat ze op het slagveld moesten doen – zware wapens vanuit hun schouders en buikspieren draaien en met zoveel mogelijk kracht omlaag slaan om maximale schade aan te richten.

De Macebell puur als trainingstool

Knuppels werden door de geschiedenis heen vervolgens een van de eerste krachttraining accessoires, zonder dat het in die tijd natuurlijk die naam had.

De zogenaamde Pehlwani worstelaars in India waren zo’n 1000 jaar geleden de eersten die het echt alleen tijdens hun training gebruikten om sterker en mobieler te worden. Ze noemden het verrassend genoeg geen knuppel maar een gada.

Oude Indiase krijgers die trainen met een Gada
Oud Indiase krijgers die trainen met een Gada

Vandaag de dag worden gada’s nog altijd door worstelaars in het noorden van India gebruikt. In het westen zijn ze pas het afgelopen decennium populair geworden en staan ze bekend als macebells.

Macebells worden tegenwoordig door professionele sporters, personal trainers en enthousiastelingen gebruikt omdat ze een intense full body workout leveren. Er zijn weinig oefeningen die de roterende kracht vanuit je lichaam (die je vanuit je buik levert) verbeteren, zeker niet zo effectief als dat trainen met een macebell doet. Daarnaast neemt de kracht in je schouders en buikspieren aanzienlijk toe.

De 5 grootste voordelen

Werken met een macebell betekent functionele training op zijn best. Er werd niet voor niets al meer dan 2000 jaar geleden met een macebell (gada) getraind. Ik licht de wat mij betreft grootste voordelen voor je toe.

Ijzeren schouders (#1)

De meeste blessures die bij een vorm van krachttraining opgelopen worden hebben te maken met de schouders. Dat komt doordat je schouders het zwakste gewricht in je lichaam zijn.

Een man met een macebell en ijzeren platen op zijn schouders
Een andere vorm van ijzeren schouders

Schouderblessures zijn niet heel handig, want je betrekt ze vrijwel overal bij. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook het dagelijks leven. Bovendien duurt herstellen langer dan bij een ander soort blessure en is veel schouderletsel blijvend.

De meest uitgevoerde macebell oefening, namelijk de 360 graden zwaai (macebell swing), zorgt ervoor dat je de flexibiliteit in en mobiliteit van je schouders traint. Daarnaast worden alle spieren in en om je schouders verstevigd, wat de kans op een blessure in de toekomst helpt te verminderen.

Het trainen met een macebell heeft ook voordelen en zogenaamde carryover naar oefeningen zoals de overhead press en het bankdrukken.

Multiplanaire training (#2)

Pittig moeilijk woord, multiplanair. Het zit zo: er zijn 3 verschillende bewegingsvlakken voor je lichaam:

  1. sagittale
  2. frontale
  3. transversale

In ieder vlak bewegen jouw gewrichten zich anders. Bij krachttraining zul je in de oefeningen zien dat er meestal maar in 1 vlak tegelijkertijd wordt getraind. Het bijzondere van macebell training is dat alle drie de vlakken tegelijkertijd getraind worden.

Voorbeelden van multiplanaire training
Voorbeelden voor ieder vlak

Dit is belangrijk, omdat je lichaam van nature in alle drie de vlakken beweegt. Trainen met een macebell zal je daardoor op een manier uitdagen dat je vrijwel niet terug kunt vinden in welke vorm van krachttraining dan ook.

Grip als een gorilla (#3)

Kun jij je de laatste keer dat je jouw grip hebt getraind nog herinneren? Waarschijnlijk niet. Het trainen van je grip is net zoals het trainen met een macebell – het heeft heel veel voordelen. Toch zijn het beide ongewaardeerde en onderbelichte vormen van training.

De knijpkracht en grip van en in je handen is een van de belangrijkste dingen in niet alleen sport maar je dagelijks leven, en staat in direct verband met je lichamelijke gezondheid. Je grip komt niet alleen vanuit je handen, maar is een combinatie van kracht in je vingers, handen en onderarmen.

Een gorilla die een macebell vast heeft
Meer grip helpt je ook bij pull ups en deadlifts

Door de gewichtsverdeling van een macebell, waarbij vrijwel al het gewicht aan het uiteinde dat je niet vasthoudt zit werk je aan het versterken van je grip. Terwijl de macebell achter je schouders doorzwaait moeten je handen namelijk grip op de stang blijven houden.

Meer wegen naar Rome (of meer grip)

Wil je werken aan je grip, dan zijn er tal van manieren om dat aan te pakken en je natuurlijke handkracht en grip te vergroten. Wil je vanuit huis aan je grip werken, check dan deze artikelen:

Ben je regelmatig in de gym te vinden, dan kun je door 5 minuten aan je training toe te voegen al grote stappen zetten als het op je grip aankomt. Check daarvoor deze artikelen:

Stabiliteit, balans, coördinatie (#4)

Door de ‘vreemde’ gewichtsverdeling van een macebell zal je lichamelijke balans en coördinatie drastisch verbeteren. Het aanpakken van die balans en coördinatie ontbreekt bij veel mensen die aan krachttraining doen. Die beweging wordt bij veel bodybuilding achtige oefeningen namelijk weggestreept om 1 specifieke spiergroep te kunnen trainen en isoleren. Je traint dan vrij ‘stijf’, terwijl je bij het trainen met een macebell heel los bent.

Yoda die een grapje maakt over balans
Train with macebell you must

Daarnaast is de verdeling van het gewicht bij krachttraining gebalanceerd, denk bijvoorbeeld aan een squat of deadlift. Aan beide uiteinden heb je (als het goed is 🙂 ) dezelfde hoeveelheid gewicht hangen.

Ook het verbeteren van je balans en coördinatie met een macebell zul je bij andere oefeningen in de sportschool de vruchten van plukken. Dat zal vooral het geval zijn bij oefeningen zoals de bulgarian split squat, lunges of met het gebruik van kettlebells.

Totale lichaamskracht en uithoudingsvermogen (#5)

Oefeningen die je met jouw macebell uitvoert zijn bijna altijd compound oefeningen. Een compound oefening wil zeggen dat meerdere spiergroepen aangepakt worden. Zo zijn de squat, deadlift en bankdrukken ook allemaal compound oefeningen.

Man zonder shirt zwaait heen en weer met een macebell
Heen en weer zwaaien is de beste eerste oefening voor beginners

In een macebell workout (die vaak 15 tot 20 minuten in beslag nemen) zitten allerlei soorten oefeningen verwerkt. Bij de bekende macebell swing betrek je al je gehele bovenlichaam. Het toffe aan trainen met een macebell is dat je allerlei soorten oefeningen aan elkaar kunt knopen, waardoor het eigenlijk 1 lange beweging wordt. Het is hierdoor heel gemakkelijk om je lichaam van top tot teen te trainen.

De kop hier beneden gaat in op hoe je jouw macebell het beste kunt gebruiken, en bevat ook een video met een 20 minuten full body workout. Probeer die maar eens – je zult het resultaat na die 20 minuten ongetwijfeld voelen :-).

Dit is hoe je jouw nieuwe macebell gebruikt

Het is belangrijk om jezelf een goede techniek aan te leren wanneer je jouw macebell voor het eerst gaat gebruiken. Het is niet zoals bij een hometrainer dat je er op stapt en eigenlijk niets fout kunt doen. Start altijd eerst met een warm-up. Daar kun je prima je macebell voor gebruiken.

Macebell gebruiken instructies

Aan de basis van het trainen met een macebell ligt de zwaai, oftewel de macebell swing. In onderstaande video wordt in krap 3 minuten uitgelegd hoe je deze oefeningen juist uitvoert.

Warming up met een macebell

De mannen van het YouTube kanaal SET FOR SET kunnen je veel beter begeleiden in een macebell warming up dan dat ik dat via tekst kan. Zet de video op je laptop of TV aan en voer dezelfde bewegingen uit. Je hoeft ze niet exact te kopieren, dus forceer je lichaam niet in posities die niet fijn voelen. Het doel is het opwarmen van je lichaam en bloed sneller te laten stromen.

Full body workout met je macebell

Het is met een macebell perfect mogelijk om in 20 minuten tijd vanuit je huis er een effectieve full body workout in te krijgen. Volg onderstaande video van SET FOR SET voor de full body macebell workout.

Meer grip op de macebell

Bij een flink lange of intense training zul je ook vanuit je handen gaan zweten. Dit kan je grip op de macebell doen verminderen, en haalt je focus naar je gebrek aan grip toe en dus weg bij hoe je de oefening uitvoert.

Dit is makkelijk op te lossen door gebruik te maken van droog of vloeibaar magnesium. Magnesium onttrekt vocht aan je handen en zorgt er op die manier voor dat je tijdelijk meer grip hebt. Het is bovendien goedkoop en gaat (erg) lang mee.

Meer informatie en de beste magnesium producten kun je vinden in deze koopgidsen hier op MuscleMeister:

Macebell kopen: Conclusie

Sla je de geschiedenisboeken open, dan zie je dat er meer dan 2000 jaar geleden al met macebells gevochten en getraind werd. Het is een van de meest effectieve vormen van functionele training.

Veel verschillende modellen macebells
Mijn tip: ga voor de beste allround macebell

Trainen met een macebell is een full body workout, waar je de volgende vluchten van prakt:

  • Sterkere en mobiele schouders die minder gevoelig voor blessures zijn
  • Veel sterkere core
  • Meer balans en betere lichamelijke coördinatie
  • Meer grip
  • Verhelpen van onbalans in spieren/spierkracht

Belangrijker nog: het trainen met een macebell is uitdagend, effectief en verslavend. Je zult na enkele weken meerder oefeningen aan elkaar kunnen knopen, waardoor je workout als 1 grote vloeiende beweging aan zal voelen terwijl je jouw hele lichaam traint.

De beste macebell voor beginners vind je hier. Doe je al wat langer aan krachttraining, dan kun je het beste voor dit exemplaar gaan. Het snelle overzicht nog een keer bekijken kun je doen door hier te klikken.

Veelgestelde vragen

Waar is een macebell goed voor?

Meer dan 2000 jaar geleden werd er al met macebells (knuppels) getraind. De grootste voordelen zijn ijzersterke schouders, een sterkere core, meer grip en meer totale lichaamskracht en uithoudingsvermogen. Het is functionele training op zijn best – en bovendien erg leuk (verslavend) om te doen.

Hoe duur is een macebell?

Een goede macebell hoeft je niet veel te kosten. Reken op 40 tot 100 euro. Hoe zwaarder de macebell, hoe duurder. Houd er rekening mee dat er vrijwel niets kapot kan gaan aan een macebell en dus deze jaren zo niet tientallen jaren door jou mee getraind kan blijven worden.

Welke macebell is het beste?

Mijn aanrader is deze macebell van Muscle Power. Een goede prijs-kwaliteit macebell van een bekende fitness fabrikant. Wil je een macebell kopen en weet je niet zeker welke, dan kun je geen miskoop doen met dit model van Muscle Power.

Welke macebell heb ik nodig?

Ben je een absolute beginner, ga dan voor een lichtere macebell. Ik raad dan deze 4kg macebell van Muscle Power aan. Sport je al en zit er in jouw training krachttraining verwerkt (CrossFit, bodybuilding, calisthenics..)? Dan kun je prima uit de voeten met een iets zwaarder exemplaar – deze 6kg macebell van Muscle Power bijvoorbeeld. Voor maximale spiermassa en spierkracht voeg je nog net wat meer gewicht toe en zou ik voor deze 8kg macebell van Lifemaxx kiezen.

Ervaringsdeskundige bij MuscleMeister

Jordy is 33 jaar en viel jaren geleden ruim 40 kilo af. Hij ontdekte een nieuwe passie: de gym en specifiek krachttraining. Heeft tientallen fitness accessoires en producten versleten. Experimenteert met voeding en supplementen. Zijn ervaringen, kennis en reviews deelt hij hier op MuscleMeister.

Plaats een reactie